Adresslapp

En rolig form av namnbricka fick deltagarna vid Östsvenska Fotodistriktets årsstämma sig tilldelad av arrangerande fotoklubben i Eksjö. En adresslapp modell Ä med namn och tillhörighet snyggt inskrivet. Därtill ett snöre för att hänga lappen om halsen.
 
För min del förmedlade adresslappen också ett mått av nostalgi. Jag kände genast igen den som den adresslapp vilken användes vid alla järnvägsstationer på 1950-talet och många år framåt.  Då jag började min anställning vid järnvägen 1956  var det bland det första jag fick lära mig att fylla i alla uppgifter på avsett utrymme på addresslappen. Kunder som var vana att sända gods fyllde själva in uppgifterna på lappen med varierande handstil, varför det gällde att kontrollera läsbarheten.
 
Det hände också att det kom små barn med en sådan adresslapp i ett snöre om halsen väl ifylld med mottagare och telefonnummer. I det fallet gällde det sommarbarn som kom från storstäderna och skulle ut på stärkande sommarvistelse på landet. Åren gick - adresslappen ändrade utseende en aning då och då - till sist behövdes den inte längre, då järnvägen upphörde med styckgodshandering.
 
Så berättar Bertil Eriksson - Vetlanda fotoklubb
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0