Årsbok 2011
Bokens 100 bilder är tagna av fotoklubbmedlemmar runt om i Sverige.
På samma sätt som på senare år är urvalet gjort ur både insänt bildmaterial och bland de många belönade bilder, som på något vis uppmärksammats i årets Riksfotoutställningar "RIFO", som 2011 mycket förtjänstfullt arrangerades av Borens fotoklubb.
Riksförbundet hoppas att med denna bildkavalkad ge en bred presentation av aktuellt bildskapande hos våra medlemmar.
Årsboken kan också beställas direkt från vår exp i Göteborg: [email protected]
Omslagsbilden "Generationer" är tagen av Jonny Wiktorsson, Mariestad.
Silverplakett i RIFO 2011
Snyggt Bosse!
Beställning från Borens Fotoklubb anländer snart till expeditionen.
En ökning kommer det att bli från oss mot föregående år.
Tips!
Är det någon som vill ha äldre årsböcker så går dom och beställa från RSF i begränsad mängd och år. Gå in på Riksförbundets hemsida www.rsf-fotoklubbar.org
Fantastisch Bild men knappast -ett- fotografi.
Kommer RIFO att "tillåta" all typ av efterbehandling eller kommer det några begränsningar?
Om inte så är vi snart en av Sveriges största konstnärsförening istället för en förening för fotografer.
//Leif
Hej Leif,
Jag är en vän av bildbehandling och detta är en frågeställning som jag brinner för den du tagit upp.
Du syftar vad jag förstår på Jonnys bild på framsidan av Årsboken vad jag kan förstå.
På vilket sätt tycker du inte att det är ett fotografi?
Jag tycker absolut att man ska tillåta denna typ av bilder i RIFO för om man tittar på dom Intenationella tävlingarna så förekommer det väldigt mycket av den typen av bilder. Alltså bilder som är behandlade via ett bildbehandlingsprogram. Sen kan man ju diskutera om dessa bilder ska tävla med "Obehandlade" bilder.Internationellt så har man ju i en del fall kreativa klasser vilket jag tycker är bra för att då tävlar alla bilder av den typen i samma klass. Då tävlar vanliga traditionella bilder också på samma villkor. Men vad är då en traditionellbild och en bildbehandlad bild? En bild som man tagit med ett filter på kameran för att förstärka verkligheten som man har gjort långt tillbaka. Ska den räknas till konstfoto eller en så kallad vanlig bild? För min del gör det inget om man manipulerar en bild så länge man inte säger att detta är verklighet utan att det är en manupulation.
Om du tittar på min bild med snötemplet här i bloggen så är den ju manipulerad och jag hävdar inte att den är något annat.Men jag har stött på dom som trott att detta var verkligt men när jag förklarat att det är manipulation så har plötsligt bilden sjunkit i värde på grund av att man inte gillar manipulerade bilder. Jag ställer mig då frågan varför? Är det inte bildens budskap som är det viktiga inte tekniken hur den är framställd bara det ligger fotografiska bilder i grunden.
Naturligtvis kan detta vara svårt att avgöra i vissa fall.
Jag tycker i alla fall att det var roligt att du tog upp frågan och alla har vi olika åsikter och det är tur det.
Hej
Jag undrar, var går gränsen för manipulerad bild. De flesta bilder tagna med digitalkamera behöver en mindre skärpning för att komma till sin rätt. Avfotograferad påsiktsbild är ju för det mesta justerad i mörkrummet, förstärkt,försvagad, "pjattar" använda osv. Diabildsandvisch mm.Viss bild sakna trovärdighet andra åter går inte att avgöra om de är behandlade i bildprogram. Om en särskild klass ska finnas för experimentell bild är det upp till inlämnaren att var ärlig. Riksförbundet Svensk Fotografi har tills nu beslutat att inte välja en extra klass. Det har testats på distriktsnivå med mycket klent resultat men kommer krav från tillräckligt många medlemmar går det naturligtvis att ändra.
Varifrån har Du sett vår Årsbok 2011?
Hälsningar
Lennart
Kommentar från en av Årsboksredaktörerna: Tror inte Leif behöver vara orolig för att vi vare sig till Årsbok eller RIFO ska översvämmas av "manipulerade" bilder av den typ som omslaget är exempel på. Av insända 700 bilder till årets Årsbok var mindre 10 bilder uppenbart manipulerade! Men många var säkert kontrastförstärkta, färgmättade, skärpta etc på ett traditionellt vis! (Och ganska många hade nog behövt vara det för att kunna konkurera om en plats i boken...) Omslagbilden valdes för att den var iögonfallande (viktigt för ett omslag!), för att den belönats högt i RIFO och är lite typisk för en framgånsrik fotograf. Tycker själv den är "ärlig" så till vida att det är uppenbart att den är "skapad" i dator. Som andra också uttryckt det, blir det säkert svårt med gränsdragningar om man skapar en egen klass för "manipulerat". (Kanske kan vi då ha en egen Lodjursklass..)
Svartvitt är ju f ö också en manipulering av verkligheten...;-)
Men kul och viktigt med diskussion! / Lars
Det är trevligt att röra om i grytan.
//Jonny W.